فیلم ۲۴
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری
Telegram Instagram X-twitter Eaparat Youtube
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

فیلم ۲۴
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری
Telegram Instagram X-twitter Eaparat Youtube
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

بررسی فیلم میدان؛ زندگینامه یک کریکت باز هندی

گروه: |, سینمای جهان | کد خبر: 88344 | تاریخ: ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸

«میدان» بر اساس زندگی واقعی سید عبدالرحیم، معمار این دوران طلایی ساخته شده است. او موفق شد تیم ملی فوتبال هند را به سطح جهانی برساند. فیلم با پوشش شکست تیم هند از یوگسلاوی در المپیک آغاز می شود.

فیلم میدان

به گزارش فیلم۲۴، با وجود علاقه‌ی شدید هند به کریکت، فیلم‌های زندگینامه ورزشی به ندرت در سینمای جریان اصلی این کشور ساخته می‌شوند. در عوض به نظر می‌رسد فیلم‌های زندگینامه‌ای درباره‌ی کشتی‌گیران و ورزشکاران دیگر از جایگاه برجسته‌تری برخوردار هستند. فیلم «میدان» به این فهرست می‌پیوندد. این فیلم دوره‌ی طلایی فوتبال هند (۱۹۵۱ تا ۱۹۷۰) را روایت می‌کند. در این مدت، هند به طور منظم هم در المپیک و هم در بازی‌های آسیایی حضور داشت و توانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد. هند هم به نیمه نهایی رسیده بود و مدال طلای بازی های آسیایی جاکارتا را کسب کرده بود.

 

بیشتر بخوانید: نزدیک شدن «تمساح خونی» به باشگاه ۱۰۰ تایی ها

 

«میدان» بر اساس زندگی واقعی سید عبدالرحیم، معمار این دوران طلایی ساخته شده است. او موفق شد تیم ملی فوتبال هند را به سطح جهانی برساند. فیلم با پوشش شکست تیم هند از یوگسلاوی در المپیک آغاز می شود.

 

کارگردان آمیت شارما این سفر را به خوبی شرح داده است. او از منابع داستان سرایی برای ارائه یک تجربه مفید استفاده کرده است. او از تفسیر ورزشی برای توضیح نکات ظریف بازی استفاده می‌کند که ممکن است از توجه بیننده‌ای که به فوتبال اعتنایی می‌کند دور مانده باشد.

 

فیلم‌های ورزشی بر دو عنصر کلیدی تکیه می‌کنند:

    احساس (معمولاً یک سخنرانی انگیزشی) که قبل از اوج داستان می‌آید.

    فیلمبرداری (که شامل نماهای هیجان‌انگیز از مسابقات ورزشی می‌شود).

 

اوج احساسی به طرز ماهرانه ای ساخته شده و به شخصیت رحیم که به عنوان فردی محجوب به تصویر کشیده می شود وفادار می ماند.

 

اما فیلمبرداری می توانست بهتر باشد. شات های جذاب زیادی از لحظات ورزشی وجود ندارد. استفاده مکرر ازشات های ری اکشن افرادی که به تفسیر رادیو گوش می‌دهند تا حدودی خسته‌کننده می‌شود.

 

صحنه‌آرایی و طراحی لباس‌ها با دقت زیادی بازسازی شده‌اند. بازی آجی دوگان در نقش اس. ای. رحیم (S A Rahim) باورپذیر است. به تصویر کشیدن شخصیت با اعتماد به نفس اما آرام او فوق‌العاده است.

 

به طور کلی، این فیلم تلاشی شجاعانه است که چالش‌هایی را که سایر ورزش‌ها در کشور با آن مواجه هستند، به بسیاری از هندی‌های عاشق کریکت نشان می‌دهد.

 

این فیلم شامل برخی از بهترین صحنه‌های طراحی‌شده‌ی ورزشی از زمان فیلم «چک دِ ایندیا» (محصول ۲۰۰۷) است که در آن مسابقات هاکی به تصویر کشیده شده بود.

 

اما نقطه ضعف اصلی «میدان» خودبزرگ‌بینی فیلم است.فیلم با ۱۸۱ دقیقه زمان، به قدری در درام‌پردازی‌های خودشیفته و پیش‌روی‌های داستانی غرق شده که گویی عاشق خودستایی است. این فیلم به طرز طنزآمیزی، تمرکز را روی «من» در «میدان» می‌گذارد، در حالی که همکاری هدف نهایی این ورزش است.

 

در نتیجه تماشای این فیلم مانند دیدن یک ضربات پنالتی بی‌پایان است؛ حتی انتقال بین صحنه‌ها هم کند است. نمی‌شود به‌طور کل شباهت‌هایی میان «میدان» و «چک د ایندیا» پیدا نکرد. یک مربی غیرمتعارف، گروهی از تازه‌کارهای جوان را از سراسر کشور گرد هم می‌آورد. او حس وحدت را القا می‌کند و برتری «هند» را بر بنگال یا حیدرآباد تاکید می‌کند. او با دشمنی و مخالفت‌هایی از درون سیستم روبرو می‌شود.

 

در بسیاری از فیلم‌های زندگینامه ورزشی، تماشاگران با این فرضیه فریب می‌خورند که منبع هیجان‌انگیز داستان، به معنای روایت هیجان‌انگیز است. اما در «میدان» این افراط در کلی‌گویی است که دائماً فیلم را زمین می‌زند. فیلمنامه‌ی پر حجم، اعتمادی به زمینه‌ی داستانی فیلم ندارد.

 

نیازی به موانع و دشمنان بیرونی زیاد نیست، چون موانع به طور ذاتی وجود دارند و نیازی به توضیح ندارند. اما این دقیقاً همان کاری است که «میدان» انجام می‌دهد. فیلم موانع را آنقدر زیاد می‌کند که دیگر چیزی برای غلبه کردن باقی نمی‌ماند، مگر اینکه توپ فوتبال یک بمب پنهان باشد یا آخرالزمان هسته‌ای در حال وقوع باشد.

 

بازی بازیگران به اندازه خودِ شخصیت‌ها تاثیرگذار نیست. به جز شخصیت‌های شناخته‌شده‌ی پی‌کی بانرجی، چونى گوشوامی و پیتر تانگاراج، بازیگری به زمین فوتبال محدود می‌شود. بازیگران نقش مکمل با اینکه نقش قابل قبولی ایفا می‌کنند، اما نمی‌توانند از هیاهوی کل تیم فراتر بروند.

 

با این حال، بزرگان هم اشتباه می‌کنند. بازی دوگان آنقدر کنترل‌شده است که به دلیل محدودیت‌های گفتار و زبان بدن او، به سختی می‌توان رحیم را به عنوان یک مربی فوتبال درک کرد. او تقریباً در بی‌احساس بودنش ناپدید می‌شود. به جز یک مورد استثنایی که در آن او از یک مهاجم برجسته پیشی می‌گیرد، هیچ پیشینه‌ای درباره‌ی عشق رحیم به فوتبال یا نشانه‌ای از مهارت‌های مدیریتی او وجود ندارد.

برچسب:

آجی دیوگاناخبار بالیوودفیلم میدانفیلم کریکت باز هندی

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار
  • سریال «The Last of Us» چهار فصلی می‌شود
  • فیلم| تریلر فیلم جنگ ۲ با بازی هرتیک روشن و ان تی آر جونیور
  • اولین ساخته اسکارلت جوهانسون در کن مورد استقبال قرار گرفت
  • افت ۱.۴ میلیون نفری مخاطبان سینما در دو ماه نخست ۱۴۰۴
  • «عشق و جنگ»؛ مثلث طلایی بازیگران بالیوود در پروژه‌ی سانجی
  • «وحشی»؛ وقتی داستان واقعی اجازه تخیل نمی‌دهد
  • دیمین شزل پس از «بابل» به سراغ درامی با دنیل کریگ می‌رود
  • «صبح اعدام» بهروز افخمی از این هفته اکران می‌شود
  • بازگشت جنجالی کوین اسپیسی به جشنواره کن؛ دریافت جایزه
  • سال ۲۰۲۵؛ اوج جسارت و تنوع در دنیای سریال‌ها و فیلم‌ها
  • احتمال همکاری الیزابت دبیکی با بردپیت درروزی روزگاری هالیوود
  • ترخیص نصرالله مدقالچی از بیمارستان؛ دوران نقاهت آقای دوبلور
  • «اجل معلق» با بازی رضا عطاران از ۲ خرداد منتشر می‌شود
  • رقابت داغ انیمیشن‌ها در گیشه؛ تأخیر ۸ ماهه در اکران «آنگ»
  • کمدی‌ها همچنان صدرنشین گیشه سینما؛ آغاز ضعیف «بی‌سر و صدا»
  • سقوط تدریجی «آبان»؛ از شروعی پرامید تا پایانی سردرگم
  • «سیل می‌آید»؛ پروژه جاه‌طلبانه نتفلیکس با بازی دنزل واشینگتن
  • از تشویق ۵ دقیقه‌ای تا خداحافظی تام کروز از ماموریت غیرممکن
  • فهرست بهترین سریال‌های معمایی و جنایی تاریخ
  • ساخت فصل دوم «جنگل آسفالت» به دلیل مشکلات مالی متوقف شد
  • آغاز پرشور جشنواره کن با نخل طلای افتخاری برای رابرت دنیرو
  • بازگشت جسیکا جونز به دنیای مارول در فصل جدید Daredevil
  • فروش ۴۷ میلیارد تومانی سینما در یک هفته؛ «صددام» صدرنشین شد
  • ایکل جردن اسپین‌آف Creed را برای آمازون می‌سازد
  • آغاز فیلمبرداری فصل سوم «The Last of Us» احتمالا در سال ۲۰۲۶
  • سریال Fallout تا فصل ششم ادامه می‌یابد؟
  • بازیگران فیلم آقای زالو به کارگردانی مهران احمدی معرفی شدند
  • میشل یئو با فیلم اکشن «The Surgeon» به بازار فیلم کن می‌آید
  • توییت صلح‌آمیز سلمان خان پس از نقض آتش‌بس جنجالی شد
  • جکی چان: بدلکاری هالیوود دیگر واقعی نیست
  • ادامه باجرنگی بایجان ۲ در راه است؟ حضور نوازالدین در ابهام
  • درخشش طوفانی «جواهر دزد» سیف علی خان در نتفلیکس
  • بازگشت خرس شوخ‌طبع؛ سریال انیمیشنی «تد» در حال تولید است
  • اسکارلت جوهانسون و مایلز تلر با «ببر کاغذی» روی پرده می‌آیند
  • فیلم| تریلر فصل دوم سریال «پیس‌میکر» با بازی جان سینا
  • گزارش تصویری اختتامیه چهاردهمین جشنواره فیلم ۱۰۰
  • واکنش محسن تنابنده به ماجرای نام «خلیج‌ فارس»
  • برگزیدگان فیلم ۱۰۰ معرفی شدند؛ تجلیل از علیرضا داوودنژاد
  • لیزا کولون-زایاس به جمع بازیگران «مرد عنکبوتی ۴» پیوست
  • جیمز فولی کارگردان «خانه پوشالی» درگذشت
برگزیده ها
باجرنگی بایجان 2

ادامه باجرنگی بایجان ۲ در راه است؟ حضور نوازالدین در ابهام

فیلم جواهر دزد

درخشش طوفانی «جواهر دزد» سیف علی خان در نتفلیکس

انیمیشن تد

بازگشت خرس شوخ‌طبع؛ سریال انیمیشنی «تد» در حال تولید است

پیس‌میکر

فیلم| تریلر فصل دوم سریال «پیس‌میکر» با بازی جان سینا

پایتخت

پخش مجموعه «پایتخت ۷» از نوروز ۱۴۰۴

فیلم صیاد

یادداشت| ارتش «صیاد» حافظ ایران

روز اول جشنواره فجر

گزارش تصویری اولین روز چهل و سومین جشنواره فیلم فجر

سلمان خان

همکاری احتمالی راجینیکانت و سلمان خان در فیلم جدید آتلی

پیمان جبلی

رنج تلویزیون از نبود برنامه‌های سرگرم‌کننده؛ دور باطل تحول

ساترا

نقد جدی به نظارت ساترا؛ رقابت نابرابر صداوسیما و پلتفرم‌ها

پربازدیدترین ها
  • سریال «The Last of Us» چهار فصلی می‌شود
  • ۱۰ انیمه مورد انتظار سال ۲۰۲۵ که نباید از دست بدهید!
  • فیلم جدید اصغر فرهادی با ستارگان سینمای فرانسه
  • پرفروش‌های سینما در هفته گذشته؛ «دایناسور» همچنان در صدر
  • همبازی شدن صابر ابر و الهام کردا در یک نمایش
  • فهرست نهایی فیلم‌های کن اعلام شد؛«زن و بچه» روستایی در لیست
  • زلزله مدیریتی در صداوسیما پس از حاشیه «سیمای خانواده»
  • ۵ سریال برتر ۲۰۲۵؛ از «بازی مرکب» تا «کبوترهای سیاه»
فیلم ۲۴
Telegram Instagram X-twitter Eaparat Youtube Rss

© کلیه حقوق این سایت متعلق به فیلم ۲۴ بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

  • تماس با ما
  • درباره ما

طراحی و تولید: آبان مدیا

  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری