وقتی جوان سازی در هالیوود جواب نمیدهد
گروه: سینمای جهان | کد خبر: 34471 | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۵۴
در حالی که فنآوری سرسامآور گران جوانسازی هنوز نتوانسته با چشمانداز جاه طلبانه صنعت هالیوود برای استفاده از یک بازیگر در سنین مختلف همراه شود، منتقدان زبان به نفی آن گشودهاند.
به گزارش فیلم۲۴، به نقل از ورایتی، در واکنش به جلو رفتن طبیعی زندگی و افزایش سن، هالیوود درگیر استفاده از جلوههای ویژه برای زدودن پیری در بازیگران مسنتر شده تا نسخههای جوانتر شخصیتهایشان را بازی کنند. این تلاش جوانسازی برای رابرت دنیرو در «ایرلندی»، ساموئل ال جکسون در «کاپیتان مارول» و به تازگی هریسون فورد در «ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت» انجام شده است.
بیشتر بخوانید: چهرههایی که سال ۲۰۲۲ جهان هنر را ترک کردند
مانند بسیاری از فنآوریهای جدید که وارد صنعت فیلم میشوند، نیاز است تا کمی به آن عادت شود؛ با این حال، با توجه به چندین مورد تلاشی که تا کنون انجام شده، باید گفت خطاها و اشتباه بسیار بیشتر از موفقیتهای آن بوده است. پیریزدایی در هالیوود هنوز نیاز به کار کردن بیشتر دارد و فقط زمانی باید از آنها استفاده شود که بتوان این تکنیک را کامل کرد.
نگرانی اصلی این است که در حالی که این جلوهها از نظر بصری چشمگیر هستند، هنوز نمیتوانند ظاهر طبیعی خود جوانتر بازیگر را ایجاد کنند. این امر بر نحوه واکنش تماشاگران بر خود فیلم هم تأثیر میگذارد و آنها را با تصویری که فاقد ظرافتهای اصیل که خود انسان ایجاد میکند، درگیر و در نهایت حواس آنها را پرت میکند.
تلاش جیمز منگولد در ارایه چهره جوانتر باستانشناس مشهور پس از نمایش اولیه آن در جشنواره کن – در حالی که منتقدان و شرکتکنندگان درباره قسمت پنجم این فرنچایز با هم اختلاف داشتند – واکنشهای ملایمی دریافت کرد. اما طرفداران سفتو سخت «ایندی» ممکن است هنوز آخرین فصل قهرمان محبوبشان هریسون فورد را در «پادشاهی جمجمه کریستال» محصول ۲۰۰۸ بیابند.
در فیلم پنجم جوانسازی فورد در ۲۵ دقیقه اول مشاهده میشود که شامل یک مجموعه اکشن بزرگ با حضور پروفسور در حال مبارزه با نازیها در قطار سریعالسیر در جنگ جهانی دوم است. در این بخش فورد به صورت دیجیتالی به دوران اوج خود تبدیل میشود که با فیلم کلاسیک استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۸۱ یعنی «مهاجمان صندوق گمشده» آغاز شد. اما چشمان دیجیتالی نمیتوانند واقع گرایی یک ایندیانای جوان را ارایه کنند و چیزی خلق میشود که بیشتر شبیه بازی ویدیویی است.
در حالی که ضربات و حرکات اکشن چشمگیر هستند، افکتها در صحنه فقط به این دلیل کار میکنند که در بیشتر مواقع در تاریکی پوشیده شده است و هم فورد و هم توبی جونز (که جوان سازی نشده است؟) روی سقف قطار در حال دویدن هستند و یکی از بدترین تصویرهای سینمای مدرن را ایجاد میکنند.
با جوانسازیهایی که موفقیتآمیز تلقی شدهاند – مانند «مرد جمینی» ۲۰۱۹ با بازی ویل اسمیت در نقش یک قاتل که توسط نسخه جوانتر و شبیهسازیشده از خودش شکار میشود یا آلفرد مولینا در «مرد عنکبوتی: راهی برای خانه نیست» در سال ۲۰۲۱؛ این تصور نادرست ارائه می شود که هالیوود موفق بوده است، اما در واقع، برخی از تلاشها کمتر حواسپرتی ایجاد میکنند، زیرا به روشهای ظریف و هوشمندانهتری به کار میروند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید