ادعای صداوسیما: ۷۰ درصد مردم هنوز تلویزیون میبینند
گروه: تلویزیون، برگزیده ها | کد خبر: 176051 | تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۳
به گزارش فیلم ۲۴، در روزهای اخیر، تصاویر و مقایسههایی از سریالهای مختلف تلویزیون از جمله «پایتخت» و «بادار» در فضای مجازی دست به دست میشود؛ اما محسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما معتقد است این مقایسهها مبنای علمی ندارد و بیشتر جنبه فضاسازی دارد.
او در گفتوگویی با فیلم ۲۴ در توضیح این مسئله گفت: «همانطور که بسیاری از کارشناسان هم اشاره کردهاند، این دو سریال اصلاً قابل مقایسه نیستند. سریال بادار یک تولید مشارکتی معاونت استانهاست که درباره مردم سیستان و بلوچستان ساخته شده، اما پایتخت مجموعهای شناختهشده است که چند فصل پخش شده و هویت خود را پیدا کرده است. بنابراین، مقایسه این دو اثر از اساس غیرکارشناسی و ناعادلانه است.»
شاکرینژاد همچنین افزود:«خیلیها فقط آمار بیننده در تلوبیون را ملاک قرار میدهند و سایر دادهها را نادیده میگیرند. در حالی که رسانه ملی در سطح کشور پوشش وسیعی دارد و میزان واقعی بینندگان از آمار محدود پلتفرمها بسیار بیشتر است.»
تهرانمحوری در رسانهها
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با اشاره به یکی از چالشهای مهم در حوزه تولیدات فرهنگی گفت: «یکی از مشکلات جدی، نگاه تهرانمحور به رسانه است. حتی رسانه ملی، سینما و شبکه نمایشخانگی اغلب به لهجهها، موضوعات و سبک زندگی تهرانی میپردازند، در حالی که حدود ۲۵ درصد جمعیت ایران روستایی هستند و سهم آنها از آنتن بسیار کم است. رسانه ملی باید بازتابدهنده مسائل همه استانها باشد. سریال بادار برای نخستین بار به مسائل مردم سیستان و بلوچستان پرداخته و از این نظر اهمیت زیادی دارد.»
۷۰ درصد مردم تلویزیون میبینند
او درباره میزان بینندگان تلویزیون نیز گفت: «بر اساس آخرین آمار ما، حدود ۷۰ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا میکنند. برخی تصور میکنند تلویزیون دیگر دیده نمیشود، اما دادههای ما خلاف این را نشان میدهد. معیار ما این است که اگر فردی حداقل ۱۵ دقیقه در روز تلویزیون ببیند، در آمار مخاطبان محاسبه میشود.»
به گفته شاکرینژاد، میزان مخاطبان تلویزیون با بینندگان یک برنامه خاص متفاوت است: «ممکن است برخی سریالها یا مسابقات ورزشی بینندگان بیشتری داشته باشند، اما این لزوماً به معنای افزایش کل مخاطبان تلویزیون نیست.»
پرمخاطبترین شبکهها
او درباره تغییرات در میزان بینندگان شبکهها گفت: «در دوران جنگ ۱۲روزه، شبکه خبر بیشترین مخاطب را داشت، اما در حال حاضر رقابت اصلی میان شبکه سه و آیفیلم است. معمولاً اختلاف مخاطب این دو شبکه در حد یکی دو درصد است و جایگاهشان بسته به نوع برنامه جابهجا میشود.»
شاکرینژاد در پایان تأکید کرد: «مهم این است که واقعیت مخاطب را درست بسنجیم و فریب جوّسازیها و مقایسههای غیرمنطقی را نخوریم. رسانه ملی وظیفه دارد سهم همه مناطق کشور را در تولیدات خود لحاظ کند، نه فقط تهران.»
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید