فیلم ۲۴
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری
Telegram Instagram X-twitter Eaparat Youtube
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

فیلم ۲۴
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری
Telegram Instagram X-twitter Eaparat Youtube
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

«وحشی»؛ وقتی داستان واقعی اجازه تخیل نمی‌دهد

گروه: -, نمایش خانگی, برگزیده ها, یادداشت | کد خبر: 154885 | تاریخ: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۸

هومن سیدی با سریال «وحشی» بار دیگر به سراغ فضایی تیره و پرتعلیق رفته، اما این بار با تکیه بر ماجرایی واقعی، دست خود را در روایت‌پردازی تا حدی بسته نگه داشته است. در حالی که بازی‌های قدرتمند و فضاسازی دقیق، از نقاط قوت سریال‌اند، خط داستانی کم‌فراز و بدون غافلگیری باعث شده این درام جنایی نتواند انتظارات مخاطب را آن‌طور که باید برآورده کند.

سریال وحشی

به گزارش فیلم ۲۴، با پخش سریال «وحشی» از پلتفرم فیلم‌نت در فروردین ۱۴۰۴، هومن سیدی بار دیگر توجه علاقه‌مندان به درام‌های جنایی و اجتماعی را به خود جلب کرد. این سریال که بر اساس زندگی واقعی علی‌اشرف پروانه، زندانی معروف به فرار از زندان رجایی‌شهر ساخته شده، در دو فصل و ۱۸ قسمت، تلاش کرده روایتی واقع‌گرایانه از زوایای تاریک جامعه ایران ارائه دهد. با این حال، «وحشی» در کنار جذابیت‌های تصویری و بازی‌های قابل‌توجه بازیگران، در بخش داستان‌پردازی با چالش‌هایی مواجه است که باعث شده برخی مخاطبان آن را کمتر از حد انتظار بدانند.

 

داستانی که زود لو می‌رود

داستان سریال حول شخصیت داوود اشرف (با بازی جواد عزتی) می‌چرخد؛ کارگر معدنی که به اتهام قتل و سرقت دستگیر می‌شود و در ادامه مسیر، درگیر حوادث تلخ‌ و پیچیده‌ای در زندان رجایی‌شهر می‌شود. در حالی که سریال با فضای تیره، قاب‌بندی‌های سرد و استفاده از موسیقی تعلیق‌آور، تلاش می‌کند حس معما و رازآلودگی را به مخاطب القا کند، اما روایتی که انتخاب شده، بیش از حد خطی و قابل پیش‌بینی پیش می‌رود.

 

گرچه الهام گرفتن از یک داستان واقعی می‌تواند نقطه قوت باشد، اما در اینجا، وفاداری بیش از حد به روایت واقعی، باعث شده سریال از انعطاف دراماتیک فاصله بگیرد. برای مخاطبی که آشنایی مختصری با ماجرای علی‌اشرف پروانه دارد، روند سریال از همان قسمت‌های نخست تا حد زیادی قابل پیش‌بینی است. شخصیت داوود اشرف از همان ابتدا تا پایان مسیر، در قالبی تعریف شده و تقریباً بدون پیچش شخصیتی خاصی باقی می‌ماند. مخاطب در بیشتر صحنه‌ها می‌داند قرار است چه اتفاقی بیفتد و همین امر، از بار دراماتیک سریال می‌کاهد.

 

یکی از کمبودهای اصلی سریال، فقدان چرخش‌های داستانی (Plot Twist) مؤثر است. شخصیت‌ها با گذشته‌های نسبتاً سطحی وارد داستان می‌شوند و حتی کنش‌هایشان، گاه در سطح باقی می‌ماند. انتظار می‌رفت در داستانی با این میزان از پتانسیل، نویسنده با ساختارهای پیچیده‌تر و تضادهای درونی و بیرونی بیشتر، مخاطب را غافلگیر کند. به‌جای آن، در بسیاری از لحظات، روایت به‌گونه‌ای پیش می‌رود که گویی تنها ثبت وقایع است؛ نه درامی که قرار است مخاطب را درگیر کند.

 

کاش کمی تغییر ایجاد می‌شد…

به نظر می‌رسد اگر نویسنده و کارگردان، در چارچوب واقعیت، فضای بیشتری برای تخیل قائل می‌شدند، «وحشی» می‌توانست از یک درام صرفاً زندان‌محور، به اثری چندلایه تبدیل شود؛ سریالی که هم به مسائل اجتماعی بپردازد و هم لایه‌های روانی و فلسفی شخصیت‌ها را بکاود. مثلاً پرداخت عمیق‌تر به رابطه داوود با رها جهانشاهی (وکیلش)، یا تضادهای اخلاقی بین او و هم‌بندی‌هایش، می‌توانست به‌غنای داستان بیفزاید.

 

همچنین جای خالی خرده‌روایت‌هایی که بتوانند شخصیت‌های فرعی را از قالب تیپ بیرون بیاورند، در سریال حس می‌شود. ما با رامین، سلیم، نیک‌منش و حتی موحدی، تنها در حد کارکردشان در مسیر داستان آشنا می‌شویم، نه در مقام شخصیت‌هایی با پیش‌زمینه و دنیای ذهنی مستقل. این موضوع در نهایت باعث می‌شود روابط میان شخصیت‌ها به‌اندازه کافی اثرگذار نباشد.

 

بازی‌هایی که می‌درخشند

با همه‌ی این‌ها، نمی‌توان از نقش‌آفرینی‌های درخشان در «وحشی» چشم پوشید. جواد عزتی در نقش داوود اشرف، بار دیگر نشان داد که چگونه می‌تواند در قالب شخصیت‌هایی چندوجهی و خاکستری ظاهر شود. او در سکوت‌ها، نگاه‌ها و واکنش‌های ظاهراً سردش، لایه‌هایی از اضطراب، خشونت فروخورده و رنج‌های فروخورده را منتقل می‌کند که با بازی‌های اغراق‌شده فاصله دارد و باورپذیر است.

 

نگار جواهریان نیز در نقش رها جهانشاهی، وکیلی مصمم و در عین حال انسانی، بازی‌ای کنترل‌شده و باورپذیر ارائه می‌دهد. او بدون افتادن در کلیشه «زن قوی مستقل»، از شخصیتش انسانی ساخته که بین تعهد حرفه‌ای، دغدغه‌های شخصی و شک و تردیدهای اخلاقی، در نوسان است.

 

احسان امانی در نقش نیک‌منش، هم‌بندی پیر داوود، و علیرضا ثانی‌فر در نقش موحدی، مسئول پرونده، دیگر بازی‌های قابل توجه سریال را ارائه می‌دهند. ثانی‌فر توانسته با لحنی خشک و سرد، لایه‌ای از تهدید دائمی به نقش خود اضافه کند که از او شخصیتی نمادین و ترسناک می‌سازد.

 

از دیگر نقش‌آفرینی‌های خوب می‌توان به مهدی صباغی (رامین)، محمد صابری (سلیم) و زهرا مددی (شکوفه) اشاره کرد. این بازیگران با وجود محدود بودن زمان حضورشان، توانسته‌اند به نقش‌های خود جان ببخشند و فضای زندان را با رنگ‌های مختلف انسانی، اجتماعی و روانی تکمیل کنند.

 

«وحشی» و مسیر هومن سیدی

هومن سیدی پیش‌تر با سریال «قورباغه» و فیلم تحسین‌شده «جنگ جهانی سوم» نشان داده بود که به روایت‌های غیرداستانی و فضاسازی‌های سنگین علاقه دارد. در «وحشی» نیز، همین نگاه تاریک و جدی ادامه یافته، اما به‌نظر می‌رسد این بار، بیش از حد به روایت بیرونی ماجرا بسنده کرده است.

 

سریال از لحاظ بصری و تدوین، حرفه‌ای و حساب‌شده است. استفاده از نورهای تیره، قاب‌بندی‌های بسته، و موسیقی مینیمال، به خلق فضایی خفقان‌آور و سنگین کمک کرده است. اما فیلمنامه، که قلب هر سریال است، در برخی لحظات از ریتم می‌افتد و نمی‌تواند همان تأثیرگذاری تصویری را در سطح روایت داستانی تکرار کند.

«وحشی» اثری است قابل احترام؛ با دغدغه اجتماعی، فضایی تیره و بازی‌هایی به‌یادماندنی. اما اگر انتظار یک درام جنایی پر از پیچش‌های داستانی، لایه‌های پیچیده شخصیتی و روایت غیرقابل پیش‌بینی را دارید، ممکن است تا حدودی ناامید شوید. سریال می‌توانست با کمی جسارت در بازنویسی داستان و پرداخت شخصیت‌ها، به یکی از آثار ماندگار تلویزیون ایران بدل شود.

 

با این حال، هومن سیدی بار دیگر نشان داده که روایت‌های تاریک را خوب می‌فهمد و به اجرای آن‌ها مسلط است؛ هرچند این بار، داستانش کمی زودتر از موعد لو می‌رود.

برچسب:

جواد عزتینگار جواهریانهومن سیدیفیلمنتسریال وحشی

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار
  • بیانیه سازمان سینمایی در پی تجاوز به خاک ایران
  • تعطیلی سینماها، تئاترها و فعالیت‌های هنری تا اطلاع ثانوی
  • واکنش هنرمندان به حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی
  • بازیگران جدید فصل سوم سریال ارباب حلقه‌ها معرفی شدند
  • نامزدهای ۳ بخش دیگر پانزدهمین جوایز منتقدان سینما معرفی شدند
  • رنبیر کاپور در نقش ضدقهرمان «دووم۴»؛ آغاز فیلمبرداری تابستان
  • نماوا در آستانه رفع فیلتر؛ توقف انتشار «سووشون» تا صدور مجوز
  • «خانه دار ۵» در چهار روز از مرز ۵۰۰ میلیارد تومان عبور کرد
  • «کارناوال» رامبد جوان از ۲۱ خرداد پخش می‌شود
  • «پیر پسر» پس از حاشیه‌ها از ۲۱ خرداد روی پرده می‌رود
  • «شکارگاه» پرویز پرستویی از ۲ پلتفرم پخش می‌شود
  • «لاک‌پشت و حلزون» به سینماها می‌آید
  • «بچه مردم» احتمالا شهریور اکران می‌شود
  • «اودیسه» کریستوفر نولان تازه به نیمه راه رسید
  • ادامه بلاتکلیفی شورای صنفی و افت محسوس مخاطبان سینما
  • صدور پروانه ساخت برای شش فیلمنامه سینمایی جدید
  • پخش آثار کمدی در شبکه نمایش؛ از «سوغات فرنگ» تا «خواستگاری»
  • آغاز تولید فصل دوم سریال «وحشی» به کارگردانی هومن سیدی
  • عامرخان: خبری از PK 2 نیست؛ حضور در پروژه‌ای ابرقهرمانی
  • عمو پورنگ با «آرزوهای چپکی» از ۱۷ خرداد می‌آید
  • صدرنشینی «صددام»؛ فروش ۴۱ میلیاردی سینماها در یک هفته
  • فیلم| تیزر فیلم سینمایی «پیرپسر» با بازی لیلا حاتمی
  • افزایش بازپخش در شبکه نسیم؛ جای خالی تولید در ساعات اصلی
  • دیشا پاتانی با فیلم «Holiguards» به هالیوود می‌درخشد
  • پنج فیلم جدید پروانه نمایش گرفتند
  • «صددام» دومین فیلم پرفروش سال ۱۴۰۴؛ رقابت نزدیک با دایناسور
  • سریال «جان شیفته یلدا» با بازی امیر آقایی و سینا مهراد
  • ستارگان «تلفن سیاه» در دنباله‌ای مرموز باز می‌گردند
  • سردرگمی در اکران، افت چشمگیر مخاطب و آینده مبهم سینما
  • «شفرونی»؛ اولین تجربه استودیو قرن جدید احسان علیخانی
  • سینماها روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تعطیل می‌شوند
  • «جزر و مد» دو بار در هفته پخش می‌شود؛ آغاز پخش از یکشنبه
  • بیانیه ساترا در مورد توقف پخش سریال «سووشون»
  • انتقاد نرگس آبیار از توقیف سووشون: صدای زن را خاموش کردند
  • «در انتهای شب» نماینده ایران در جشنواره اسپانیا ۲۰۲۵
  • سووشون نرگس آبیار در گرداب توقیف؛ اقتباسی در سایه‌ی حاشیه‌ها
  • توقیف سریال «سووشون» و مسدودسازی پلتفرم نماوا
  • زمان پایان سریال‌ها و رئالیتی‌شوهای شبکه خانگی اعلام شد
  • هرتیک روشن با پروژه‌ای خاص به Hombale Films پیوست
  • کریس پرت و تیلور کیچ در «دارک ولف» هم‌بازی شدند
برگزیده ها
فیلم جنگ 2

فیلم| تریلر فیلم جنگ ۲ با بازی هرتیک روشن و ان تی آر جونیور

سینما

افت ۱.۴ میلیون نفری مخاطبان سینما در دو ماه نخست ۱۴۰۴

فیلم عشق و جنگ

«عشق و جنگ»؛ مثلث طلایی بازیگران بالیوود در پروژه‌ی سانجی

سریال وحشی

«وحشی»؛ وقتی داستان واقعی اجازه تخیل نمی‌دهد

باجرنگی بایجان 2

ادامه باجرنگی بایجان ۲ در راه است؟ حضور نوازالدین در ابهام

فیلم جواهر دزد

درخشش طوفانی «جواهر دزد» سیف علی خان در نتفلیکس

انیمیشن تد

بازگشت خرس شوخ‌طبع؛ سریال انیمیشنی «تد» در حال تولید است

پیس‌میکر

فیلم| تریلر فصل دوم سریال «پیس‌میکر» با بازی جان سینا

پایتخت

پخش مجموعه «پایتخت ۷» از نوروز ۱۴۰۴

فیلم صیاد

یادداشت| ارتش «صیاد» حافظ ایران

پربازدیدترین ها
  • بیانیه سازمان سینمایی در پی تجاوز به خاک ایران
  • بازگشت جسیکا جونز به دنیای مارول در فصل جدید Daredevil
  • آغاز پرشور جشنواره کن با نخل طلای افتخاری برای رابرت دنیرو
  • ساخت فصل دوم «جنگل آسفالت» به دلیل مشکلات مالی متوقف شد
  • فهرست بهترین سریال‌های معمایی و جنایی تاریخ
  • از تشویق ۵ دقیقه‌ای تا خداحافظی تام کروز از ماموریت غیرممکن
  • «سیل می‌آید»؛ پروژه جاه‌طلبانه نتفلیکس با بازی دنزل واشینگتن
  • سقوط تدریجی «آبان»؛ از شروعی پرامید تا پایانی سردرگم
فیلم ۲۴
Telegram Instagram X-twitter Eaparat Youtube Rss

© کلیه حقوق این سایت متعلق به فیلم ۲۴ بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

  • تماس با ما
  • درباره ما

طراحی و تولید: آبان مدیا

  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری