فیلم ۲۴
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
    • سایر
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری
Telegram Instagram X-twitter Eaparat Youtube
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
    • سایر
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

فیلم ۲۴
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
    • سایر
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری
Telegram Instagram X-twitter Eaparat Youtube
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
    • سایر
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

یادداشت| اهمیت بیان دراماتیک در پرداختن به خانواده

گروه: یادداشت | کد خبر: 103142 | تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳

سازندگان فیلم «در آغوش درخت» تلاش دارند با بیانی دراماتیک عواقب منفی فروپاشی یک خانواده را به تصویر کشیده و به بینندگان یادآوری کنند.
فیلم در آغوش درخت

به گزارش فیلم۲۴، محمدجواد فراهانی منتقد به بهانه اکران فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا یادداشتی درباره فیلم نوشته و به ویژگی‌های این اثر سینمای به‌خصوص در پرداختن به ارزش‌های خانواده پرداخته است.

 

در این یادداشت آمده است:

 

درست در نیمه تابستان و در حالی‌که برهوت سینمای ایران تمام فیلم‌ها را در سال جدید فراگرفته بود و بعد از گذشت حدود پنج ماه آثاری ناامیدکننده به نمایش درآمده بودند و جز ۲ فیلم سینمایی قابل تامل که اکران‌شان را قبل از سال ۱۴۰۳ آغاز کرده بودند فیلم خوب و مهمی اکران نشده بود، بالاخره فیلم سینمایی «در آغوش درخت» این فضا را شکست تا اولین اثر قابل بحث سال جدید باشد.

 

داستان «در آغوش درخت» در نزدیکی ارومیه اتفاق می‌افتد و روایتگر خانواده‌ای است که با چالش‌های جدی در زندگی مواجه شده‌اند. زن و شوهر قصه در آستانه جدایی قرار دارند که این وضعیت باعث شده تا فرزندانشان، علیسان و طاها نیز با مشکلات و احساس اضطراب و جدایی دست و پنجه نرم کنند. به همین دلیل، سازندگان فیلم تلاش دارند با درگیر کردن تمام اعضای خانواده پس از بروز مشکل اولیه، بحران را به کل خانواده گسترش دهند و عواقب منفی فروپاشی یک خانواده را به تصویر کشیده و به بینندگان یادآوری کنند. معمولا وقتی صحبت از اثری به میان می‌آید که قرار است ارزش‌های محیط خانواده را نمایش دهد، حاصل فکر پلاتی مضمون‌زده و شعاری است که این پلات نه تنها تاثیرگذار واقع نمی‌شود بلکه به دلیل دوری‌اش از عوامل دراماتیک و بیان سینمایی توسط مخاطب پس‌زده می‌شود اما «در آغوش درخت» راهی کاملا متفاوت را انتخاب کرده و به همین دلیل برنده سیمرغ بهترین فیلم‌نامه از جشنواره فجر ۴۱ شده است.

 

فیلم‌نامه این اثر با استفاده از ساختار دراماتیک سه‌پرده‌ای، به تدریج و با دقت داستان را پیش می‌برد. در آغاز، مشکل بین زن و شوهر که منجر به فوبیای فاصله در زن شده است، معرفی می‌شود. سپس، به شکلی دراماتیک به بررسی تاثیرات احتمالی این طلاق روی فرزندان پرداخته می‌شود. فیلم‌نامه با دقت و به تدریج این مسایل را مطرح و به خوبی از حرکت طولی و عرضی برای توسعه داستان استفاده می‌کند. در این راستا تمامی نقاط مهم فیلم‌نامه از جمله گره‌افکنی، نقطه عطف اول، بحران، نقطه عطف دوم و نقطه اوج به درستی و در لحظات صحیحی از فیلم رخ می‌دهند اما با این حال توجه به ۲ نکته می‌توانست به غنای فیلم‌نامه بیفزاید. مشکلی که «کیمیا» با آن مواجه است و علت طلاق او محسوب می‌شود از همان ابتدا قابل پیش‌بینی است و در نقطه عطف دوم که آن را به زبان می‌آورد دیگر ضرب روایی لازم را ندارد و افکت دراماتیک غافلگیری کارکرد دقیقی پیدا نمی‌کند. هم‌چنین در مسیر گره‌گشایی آن‌چه منجر به کشف نهایی می‌شود، کمی دور از جریان درام است و به جای اینکه در مسیر صحیح جست‌وجوی زن و مرد به ثمر بنشیند بیشتر شکلی از تصادف را یادآور می‌شود.

 

نکته بعدی که درباره این فیلم حائز اهمیت است، بازنمایی تجربه زیسته در مدیوم سینماست. تجربه زیسته نه به مثابه امری که قرار است عینا بازنمود دقیق خود فیلمساز یا نویسنده باشد بلکه به مثابه نزدیکی و قرابت دقیق به پدیدار مورد توجه. «در آغوش درخت» نشان می‌دهد که فیلمساز حتی اگر این داستان تجربه شخصی خودش نبوده اما کاراکترهای داستان را می‌شناسد، با آن‌ها همدلی برقرار کرده و با آن‌ها از نزدیک آشناست. می‌داند چگونه حرف می‌زنند و دغدغه‌شان چیست و از این رو متناسب با فضای درام قصه‌اش را تعریف کند. افزون بر این، بازی بازیگران از جمله مارال بنی‌آدم و ۲ کودک قصه جالب توجه است. در این رابطه یادآوری یکی از صحنه‌ها بسیار جالب توجه است. زمانی‌که مرد و زن تصمیم گرفته‌اند بچه‌هایشان را از هم جدا کنند و در یکی از این صحنه‌ها مرد در مغازه عرقیات، پسر بزرگش «طاها» را با خود می‌برد و پسر کوچک‌اش «علی‌سان» را همان‌جا تنها می‌گذارد. «علیسان» در یک حرکت کاملا دراماتیک تا نزدیکی ماشین می‌رود و گویی که بیشتر از سن‌اش می‌فهمد و متوجه است پدرش او را به عمد تنها گذاشته، دیگر جلوتر نمی‌رود. رفتار دوربین نیز در این صحنه جالب توجه است و با قرار گرفتنش در پشت سر پسربچه در مدیوم لانگ‌شات عمل پدر را تشدید می‌کند و متقابلا حسی از تنهایی را به مخاطب نیز انتقال می‌دهد.

 

این همان صحنه‌ای است که فیلم‌هایی با محوریت خانواده بدان نیاز دارند؛ صحنه‌هایی که در آن‌ها بتوان حس مخاطب را برانگیخته کرد تا به تبع آن بتوان بر آن‌ها تاثیر گذاشت.

برچسب:

فیلم سینمایینقد فیلمفیلم در آغوش درختبابک خواجه‌ پاشایادداشت

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار
  • زمزمه‌های ساخت زیرخاکی ۵؛ بازگشت فریبرز باغ بیشه نزدیک است؟
  • پاییزِ پربار نمایش خانگی؛ از «هزار و یک شب» تا «وحشی»
  • جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد
  • فصل دوم سریال «مهیار عیار» با نام «شکیب عیار» ساخته می‌شود
  • «پسته خندان» سهیلی‌زاده به «روزی روزگاری آبادی» تغییرنام داد
  • وکیل پژمان جمشیدی از بازگشت او به کشور خبر داد
  • «شش‌ماهه» به کارگردانی مهران مدیری آماده پخش از شبکه سه
  • «کفایت مذاکرات» ۵ آذر در سینماها اکران می‌شود
  • همایون ارشادی در سن ۷۸ سالگی درگذشت
  • جیک جیلنهال با «Road House 2» برمی‌گردد
  • اکران تازه‌ها؛ «دو روز دیرتر» و «شهر قصه» در راه سینماها
  • فروش جزیره شخصی کاپولا در بلیز پس از شکست مالی «مگالوپولیس»
  • فروش ۸ میلیاردی تئاترها تا نیمه آبان؛ «رامسس دوم» در صدر
  • سینا مهراد به «بدنام» پیوست
  • امیر نوروزی در نقش مامور آگاهی «کوری» رونمایی شد
  • آمیتاب باچان و سلمان خان در «نبرد گالوان» هم‌بازی شدند
  • صدرنشینی قاطع «مرد عینکی» در باکس آفیس؛ فاصله با «زن و بچه»
  • امیر آقایی به «بدنام» پیوست
  • نتفلیکس و سونی دنباله «شکارچیان شیطان کی‌پاپ» را می‌سازند
  • بن کینگزلی با «Wonder Man» به دنیای مارول بازمی‌گردد
  • «جسی» ستاره اصلی داستان اسباب‌بازی‌ها ۵ شد
  • آغاز فیلمبرداری «مراقب» با بازی فرهاد اصلانی و ریما رامین فر
  • سینماها سه شنبه تا ساعت ۱۷ تعطیل هستند
  • فیلم «King» با بازی شاهرخ خان ۲۰۲۶ اکران می‌شود
  • بعد از ۲۴ سال، فصل چهارم «زیر آسمان شهر» ساخته می‌شود
  • بیست‌ و چهارمین مراسم جشن حافظ آذرماه برگزار می‌شود
  • ادعای تازه آزار جنسی علیه پژمان جمشیدی
  • ادگار رایت: فیلم‌نامه «Baby Driver 2» آماده است
  • فصل دوم هری پاتر: جادوگران شیرینی‌پز با دوقلوهای فلپس می‌آید
  • آغاز پخش سریال «دشتستان» از ۱۰ آبان از شبکه یک
  • خواهر پژمان جمشیدی: برای دیدارخانواده آمده به‌زودی برمی‌گردد
  • پردیس سینمایی ملت خانه جشنواره فیلم شهر شد
  • فصل پایانی «چیزهای عجیب» در سه بخش از آذر ۱۴۰۴ پخش می‌شود
  • کیانو ریوز در فیلم جدید «Shiver» بازی می‌کند
  • رکوردشکنی «آقای زالو» در صدر جدول فروش سینما
  • روایت «بتمن ۲» در ادامه مستقیم سریال «پنگوئن» خواهد بود
  • پخش «آخرین سامورایی باقی‌مانده» در نتفلیکس از ۲۲ آبان ماه
  • آغاز پخش «جومونگ۳» از امشب در شبکه تماشا
  • نوید پورفرج در فصل دوم «وحشی» بازی‌ می‌کند
  • پخش سریال جنایی برتا این هفته در نمایش خانگی
برگزیده ها
سینما

اکران شش فیلم جدید در سینماها از ۲۳ تا ۳۰ مهر

عامر خان

عامرخان در نقش پدر سینمای هند؛ هیرانی «دادا صاحب» را می‌سازد

اولین تریلر سریال جدید بازی تاج و تخت | وستروس بدون زرق و برق و اژدهای تارگرین‌ها

فیلم| اولین تیزر تریلر رسمی سریال شوالیۀ هفت پادشاهی

فیلم شرور

«شرور: برای همیشه» رکورددار پیش‌فروش روز اول در سال ۲۰۲۵ شد

تلویزیون

ادعای صداوسیما: ۷۰ درصد مردم هنوز تلویزیون می‌بینند

سریال ونزدی فصل دوم

بازگشت ونزدی آدامز در فصل دوم سریال «Wednesday»

رضا میرکریمی

«رئیسعلی دلواری» میرکریمی از سینما به تلویزیون می‌رود

فیلم جنگ 2

فیلم| تریلر فیلم جنگ ۲ با بازی هرتیک روشن و ان تی آر جونیور

سینما

افت ۱.۴ میلیون نفری مخاطبان سینما در دو ماه نخست ۱۴۰۴

فیلم عشق و جنگ

«عشق و جنگ»؛ مثلث طلایی بازیگران بالیوود در پروژه‌ی سانجی

پربازدیدترین ها
  • زمزمه‌های ساخت زیرخاکی ۵؛ بازگشت فریبرز باغ بیشه نزدیک است؟
  • قزوین؛ میزبان معتبرترین جشنواره خوشنویسی خاورمیانه
  • زنگ چهل‌ و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران به صدا در آمد
  • بازیگر مشهور سینما به اتهام تجاوز بازداشت شد
  • دنیرو: ترامپ یک پادشاه بالقوه است و باید در برابرش ایستاد
  • هولو ساخت ریبوت سریال «فرار از زندان» را رسماً تأیید کرد
  • کانون کارگردانان: شورای پروانه ساخت باید حذف شود
  • «انجمن اشباح» از امشب پخش می‌شود؛ معرفی بازیگران گروه اول
فیلم ۲۴
Telegram Instagram X-twitter Eaparat Youtube Rss

© کلیه حقوق این سایت متعلق به فیلم ۲۴ بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

  • تماس با ما
  • درباره ما

طراحی و تولید: آبان مدیا

  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
    • سایر
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری