فیلم ۲۴
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری
Telegram Instagram X-twitter Eaparat Youtube
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

فیلم ۲۴
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری
Telegram Instagram X-twitter Eaparat Youtube
  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری

برای جستجو تایپ کرده و Enter را بزنید

یادداشت| اهمیت بیان دراماتیک در پرداختن به خانواده

گروه: |, یادداشت | کد خبر: 103142 | تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳

سازندگان فیلم «در آغوش درخت» تلاش دارند با بیانی دراماتیک عواقب منفی فروپاشی یک خانواده را به تصویر کشیده و به بینندگان یادآوری کنند.

فیلم در آغوش درخت

به گزارش فیلم۲۴، محمدجواد فراهانی منتقد به بهانه اکران فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا یادداشتی درباره فیلم نوشته و به ویژگی‌های این اثر سینمای به‌خصوص در پرداختن به ارزش‌های خانواده پرداخته است.

 

در این یادداشت آمده است:

 

درست در نیمه تابستان و در حالی‌که برهوت سینمای ایران تمام فیلم‌ها را در سال جدید فراگرفته بود و بعد از گذشت حدود پنج ماه آثاری ناامیدکننده به نمایش درآمده بودند و جز ۲ فیلم سینمایی قابل تامل که اکران‌شان را قبل از سال ۱۴۰۳ آغاز کرده بودند فیلم خوب و مهمی اکران نشده بود، بالاخره فیلم سینمایی «در آغوش درخت» این فضا را شکست تا اولین اثر قابل بحث سال جدید باشد.

 

داستان «در آغوش درخت» در نزدیکی ارومیه اتفاق می‌افتد و روایتگر خانواده‌ای است که با چالش‌های جدی در زندگی مواجه شده‌اند. زن و شوهر قصه در آستانه جدایی قرار دارند که این وضعیت باعث شده تا فرزندانشان، علیسان و طاها نیز با مشکلات و احساس اضطراب و جدایی دست و پنجه نرم کنند. به همین دلیل، سازندگان فیلم تلاش دارند با درگیر کردن تمام اعضای خانواده پس از بروز مشکل اولیه، بحران را به کل خانواده گسترش دهند و عواقب منفی فروپاشی یک خانواده را به تصویر کشیده و به بینندگان یادآوری کنند. معمولا وقتی صحبت از اثری به میان می‌آید که قرار است ارزش‌های محیط خانواده را نمایش دهد، حاصل فکر پلاتی مضمون‌زده و شعاری است که این پلات نه تنها تاثیرگذار واقع نمی‌شود بلکه به دلیل دوری‌اش از عوامل دراماتیک و بیان سینمایی توسط مخاطب پس‌زده می‌شود اما «در آغوش درخت» راهی کاملا متفاوت را انتخاب کرده و به همین دلیل برنده سیمرغ بهترین فیلم‌نامه از جشنواره فجر ۴۱ شده است.

 

فیلم‌نامه این اثر با استفاده از ساختار دراماتیک سه‌پرده‌ای، به تدریج و با دقت داستان را پیش می‌برد. در آغاز، مشکل بین زن و شوهر که منجر به فوبیای فاصله در زن شده است، معرفی می‌شود. سپس، به شکلی دراماتیک به بررسی تاثیرات احتمالی این طلاق روی فرزندان پرداخته می‌شود. فیلم‌نامه با دقت و به تدریج این مسایل را مطرح و به خوبی از حرکت طولی و عرضی برای توسعه داستان استفاده می‌کند. در این راستا تمامی نقاط مهم فیلم‌نامه از جمله گره‌افکنی، نقطه عطف اول، بحران، نقطه عطف دوم و نقطه اوج به درستی و در لحظات صحیحی از فیلم رخ می‌دهند اما با این حال توجه به ۲ نکته می‌توانست به غنای فیلم‌نامه بیفزاید. مشکلی که «کیمیا» با آن مواجه است و علت طلاق او محسوب می‌شود از همان ابتدا قابل پیش‌بینی است و در نقطه عطف دوم که آن را به زبان می‌آورد دیگر ضرب روایی لازم را ندارد و افکت دراماتیک غافلگیری کارکرد دقیقی پیدا نمی‌کند. هم‌چنین در مسیر گره‌گشایی آن‌چه منجر به کشف نهایی می‌شود، کمی دور از جریان درام است و به جای اینکه در مسیر صحیح جست‌وجوی زن و مرد به ثمر بنشیند بیشتر شکلی از تصادف را یادآور می‌شود.

 

نکته بعدی که درباره این فیلم حائز اهمیت است، بازنمایی تجربه زیسته در مدیوم سینماست. تجربه زیسته نه به مثابه امری که قرار است عینا بازنمود دقیق خود فیلمساز یا نویسنده باشد بلکه به مثابه نزدیکی و قرابت دقیق به پدیدار مورد توجه. «در آغوش درخت» نشان می‌دهد که فیلمساز حتی اگر این داستان تجربه شخصی خودش نبوده اما کاراکترهای داستان را می‌شناسد، با آن‌ها همدلی برقرار کرده و با آن‌ها از نزدیک آشناست. می‌داند چگونه حرف می‌زنند و دغدغه‌شان چیست و از این رو متناسب با فضای درام قصه‌اش را تعریف کند. افزون بر این، بازی بازیگران از جمله مارال بنی‌آدم و ۲ کودک قصه جالب توجه است. در این رابطه یادآوری یکی از صحنه‌ها بسیار جالب توجه است. زمانی‌که مرد و زن تصمیم گرفته‌اند بچه‌هایشان را از هم جدا کنند و در یکی از این صحنه‌ها مرد در مغازه عرقیات، پسر بزرگش «طاها» را با خود می‌برد و پسر کوچک‌اش «علی‌سان» را همان‌جا تنها می‌گذارد. «علیسان» در یک حرکت کاملا دراماتیک تا نزدیکی ماشین می‌رود و گویی که بیشتر از سن‌اش می‌فهمد و متوجه است پدرش او را به عمد تنها گذاشته، دیگر جلوتر نمی‌رود. رفتار دوربین نیز در این صحنه جالب توجه است و با قرار گرفتنش در پشت سر پسربچه در مدیوم لانگ‌شات عمل پدر را تشدید می‌کند و متقابلا حسی از تنهایی را به مخاطب نیز انتقال می‌دهد.

 

این همان صحنه‌ای است که فیلم‌هایی با محوریت خانواده بدان نیاز دارند؛ صحنه‌هایی که در آن‌ها بتوان حس مخاطب را برانگیخته کرد تا به تبع آن بتوان بر آن‌ها تاثیر گذاشت.

برچسب:

فیلم سینمایینقد فیلمفیلم در آغوش درختبابک خواجه‌ پاشایادداشت

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین اخبار
  • سریال «The Last of Us» چهار فصلی می‌شود
  • فیلم| تریلر فیلم جنگ ۲ با بازی هرتیک روشن و ان تی آر جونیور
  • اولین ساخته اسکارلت جوهانسون در کن مورد استقبال قرار گرفت
  • افت ۱.۴ میلیون نفری مخاطبان سینما در دو ماه نخست ۱۴۰۴
  • «عشق و جنگ»؛ مثلث طلایی بازیگران بالیوود در پروژه‌ی سانجی
  • «وحشی»؛ وقتی داستان واقعی اجازه تخیل نمی‌دهد
  • دیمین شزل پس از «بابل» به سراغ درامی با دنیل کریگ می‌رود
  • «صبح اعدام» بهروز افخمی از این هفته اکران می‌شود
  • بازگشت جنجالی کوین اسپیسی به جشنواره کن؛ دریافت جایزه
  • سال ۲۰۲۵؛ اوج جسارت و تنوع در دنیای سریال‌ها و فیلم‌ها
  • احتمال همکاری الیزابت دبیکی با بردپیت درروزی روزگاری هالیوود
  • ترخیص نصرالله مدقالچی از بیمارستان؛ دوران نقاهت آقای دوبلور
  • «اجل معلق» با بازی رضا عطاران از ۲ خرداد منتشر می‌شود
  • رقابت داغ انیمیشن‌ها در گیشه؛ تأخیر ۸ ماهه در اکران «آنگ»
  • کمدی‌ها همچنان صدرنشین گیشه سینما؛ آغاز ضعیف «بی‌سر و صدا»
  • سقوط تدریجی «آبان»؛ از شروعی پرامید تا پایانی سردرگم
  • «سیل می‌آید»؛ پروژه جاه‌طلبانه نتفلیکس با بازی دنزل واشینگتن
  • از تشویق ۵ دقیقه‌ای تا خداحافظی تام کروز از ماموریت غیرممکن
  • فهرست بهترین سریال‌های معمایی و جنایی تاریخ
  • ساخت فصل دوم «جنگل آسفالت» به دلیل مشکلات مالی متوقف شد
  • آغاز پرشور جشنواره کن با نخل طلای افتخاری برای رابرت دنیرو
  • بازگشت جسیکا جونز به دنیای مارول در فصل جدید Daredevil
  • فروش ۴۷ میلیارد تومانی سینما در یک هفته؛ «صددام» صدرنشین شد
  • ایکل جردن اسپین‌آف Creed را برای آمازون می‌سازد
  • آغاز فیلمبرداری فصل سوم «The Last of Us» احتمالا در سال ۲۰۲۶
  • سریال Fallout تا فصل ششم ادامه می‌یابد؟
  • بازیگران فیلم آقای زالو به کارگردانی مهران احمدی معرفی شدند
  • میشل یئو با فیلم اکشن «The Surgeon» به بازار فیلم کن می‌آید
  • توییت صلح‌آمیز سلمان خان پس از نقض آتش‌بس جنجالی شد
  • جکی چان: بدلکاری هالیوود دیگر واقعی نیست
  • ادامه باجرنگی بایجان ۲ در راه است؟ حضور نوازالدین در ابهام
  • درخشش طوفانی «جواهر دزد» سیف علی خان در نتفلیکس
  • بازگشت خرس شوخ‌طبع؛ سریال انیمیشنی «تد» در حال تولید است
  • اسکارلت جوهانسون و مایلز تلر با «ببر کاغذی» روی پرده می‌آیند
  • فیلم| تریلر فصل دوم سریال «پیس‌میکر» با بازی جان سینا
  • گزارش تصویری اختتامیه چهاردهمین جشنواره فیلم ۱۰۰
  • واکنش محسن تنابنده به ماجرای نام «خلیج‌ فارس»
  • برگزیدگان فیلم ۱۰۰ معرفی شدند؛ تجلیل از علیرضا داوودنژاد
  • لیزا کولون-زایاس به جمع بازیگران «مرد عنکبوتی ۴» پیوست
  • جیمز فولی کارگردان «خانه پوشالی» درگذشت
برگزیده ها
باجرنگی بایجان 2

ادامه باجرنگی بایجان ۲ در راه است؟ حضور نوازالدین در ابهام

فیلم جواهر دزد

درخشش طوفانی «جواهر دزد» سیف علی خان در نتفلیکس

انیمیشن تد

بازگشت خرس شوخ‌طبع؛ سریال انیمیشنی «تد» در حال تولید است

پیس‌میکر

فیلم| تریلر فصل دوم سریال «پیس‌میکر» با بازی جان سینا

پایتخت

پخش مجموعه «پایتخت ۷» از نوروز ۱۴۰۴

فیلم صیاد

یادداشت| ارتش «صیاد» حافظ ایران

روز اول جشنواره فجر

گزارش تصویری اولین روز چهل و سومین جشنواره فیلم فجر

سلمان خان

همکاری احتمالی راجینیکانت و سلمان خان در فیلم جدید آتلی

پیمان جبلی

رنج تلویزیون از نبود برنامه‌های سرگرم‌کننده؛ دور باطل تحول

ساترا

نقد جدی به نظارت ساترا؛ رقابت نابرابر صداوسیما و پلتفرم‌ها

پربازدیدترین ها
  • سریال «The Last of Us» چهار فصلی می‌شود
  • ۱۰ انیمه مورد انتظار سال ۲۰۲۵ که نباید از دست بدهید!
  • فیلم جدید اصغر فرهادی با ستارگان سینمای فرانسه
  • پرفروش‌های سینما در هفته گذشته؛ «دایناسور» همچنان در صدر
  • همبازی شدن صابر ابر و الهام کردا در یک نمایش
  • فهرست نهایی فیلم‌های کن اعلام شد؛«زن و بچه» روستایی در لیست
  • زلزله مدیریتی در صداوسیما پس از حاشیه «سیمای خانواده»
  • ۵ سریال برتر ۲۰۲۵؛ از «بازی مرکب» تا «کبوترهای سیاه»
فیلم ۲۴
Telegram Instagram X-twitter Eaparat Youtube Rss

© کلیه حقوق این سایت متعلق به فیلم ۲۴ بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.

  • تماس با ما
  • درباره ما

طراحی و تولید: آبان مدیا

  • صفحه نخست
    • آخرین اخبار
    • فضای مجازی
    • هنرمندان
    • یادداشت
  • سینما
  • سینمای جهان
  • تلویزیون
  • نمایش خانگی
  • تئاتر
  • جشنواره فیلم فجر
  • جدول فروش فیلم‌ها
  • ویدیو
  • گالری